/Software Quality Assurance, Episode (6)

Software Quality Assurance, Episode (6)

Automation

 

معنى الـ automation عموماً هو ان machine تقوم بـ process بدون أي تدخل بشري ، نفس التعريف ينطبق على Automated Software Test.
الهدف منها هو التحسين ﻷقصى درجة ممكنة ، لكن مش الهدف منها التخلي عن الـ Manual test . الـ Automated Test يعتبر أداة بتساعد الـ Quality Engineer و لكن مينفعش يتم الاعتماد عليها كلياً.
من احسن الاوقات اللي تبدأ تستخدم فيها Automated Test Tool لما تكون الـ functionalities بتاعة الـ Application وصلت لـ stable state و مبقاش فيه تغييرات.

 

فيه نوعين اساسيين من auto-test :

1-code-driven : و ده بيشتغل على مستوى الـ code و الـ classes  بيدخل اكتر من Input مختلف عشان يتأكد اذا كان output هيطلع صح ولا ﻷ

2-GUI : و ده بيشتغل على User Interface  ، بيسجل اﻷول mouse clicks بتاعت Quality Engineer و بعدين يكررها اكتر من مرة و يشوف التغييرات اللي هتحصل على الـ user-interface .

 

من اهم مشاكل الـ Automated tools انها غالية ، و بتأثر على التكلفة النهائية للمشروع و كمان بتستخدم مع manual test مش لوحدها.

Auto testing tools بتحتاج developer experience لأن الـ test-cases في الحالة دي بتكون عبارة عن code بيتكتب و بعد كده يتعمله run عشان يبدأ الـ test .

من اشهر الـ tools المستخدمة في testing بوجه عام

AutoIt , eggPlant , Robot Framework , Microsoft Visual Studio Test Professional

5381.PickABuild1_thumb_1