/Starting as Indie Game Developer

Starting as Indie Game Developer

عايز تبقى مطور ألعاب ؟ طب ازاى ابدأ ؟ وايه هي لغة البرمجة اللى المفروض تكون معايا ؟ أو ايه هو محرك الألعاب اللى المفروض استخدمه ؟ وازاى أعمل لعبتى الأولى ؟ الخ …..

دي بعض النصائح لازم تاخدها فى الاعتبار لما تقرر تدخل العالم ده وتطور ألعاب

1اختار محرك اﻷلعاب اللي يناسبك :

 ازاى تختار محرك الألعاب اللى هتستخدمه ، فلو كانت اللعبة ثنائية الأبعاد غالبا هيكون game maker  هو الأفضل ، أما لو كانت ثلاثية الأبعاد ففى كتير من محركات الأبعاد اللى تقدر تختار بينها منها unity  وده بتقدرتطور فيه ب 3 لغات زى boo و #C و java script أو ممكن Blender الرائع بلغة ال python وتقدرتطلع على معظم محركات الألعاب اللى تقدر تختار بينه هنا

2- أول لعبة :

تقبل فكرة أن أول لعبة لك هتكون سيئة ولكن لا تحبط نفسك ، عليك أن تحافظ على الممارسة وعدم التوقف..لأنك فى طريق التعلم

3 كوّن فريقك :

لا تكن وحيدا .. فهو غالبا المجال الذى لا تستطيع العمل فيه الا بفريق

4–  تعلم أولاً اﻷهم :

حاول متضيعش فكرتك الكويسة فى أول لعبة تعملها ، ركز على انك ازاى تتعلم

5- ازاى تكوّن افكارك ؟

كون أفكارك على اساس بحثك عن اللى عايزه السوق ، للفترة عموما اللى هتسوق لعبتك فيها ،و نوع الفئة اذا كان بنات أو ولاد  او كلاهما

6 السرعة العنصر اﻷهم :

ركز على اداء اللعبة وقوتها، متخليهاش بطيئة حتى لو كانت جذابة وفكرتها كويسة ..فمعظم اللاعبين سيملون منها

7الاستعانة بالمواقع :

لو كنت لا تملك الخبرة فى البرمجة أو تصميم الجرافيك مفيش مشكلة …ممكن تبدأ وتستعين بالمواقع:

– ففي  منها اللى  بتقدم الشخصيات والبيئة هنا

– و في اللى بيقدم أصوات هنا

– كمان محركات الألعاب هتساعدك فى البرمجة زي ما هتلاقي في unity asset store

8 التسويق :

فالمستثمرون يبحثون عن المشاريع الجريئة ،بيركزوا على عدد اللاعبين فى العبة

9 كن بسيطاً :

حاول أن تضع حدود للعبتك الأولى ، لا تجعلها طويلة بدون أن تكتمل ولكن اجعلها بسيطة

 10 مرحلة الاختبار :

 حاول ان تختبر لعبتك من قبل هواة الألعاب ، انظر ماهى ردود أفعالهم تجاه لعبتك ثم حاول اعادة تصميم لعبتك بناءً على اقتراحتهم

TAGS:

Student at Faculty of Engineering, Computer and Control Systems Department, Interested in programming