/اعمل ستارت أب

اعمل ستارت أب

عايز تعمل استارت أب ؟

وعايزها ناجحة أو إلي حد ما تسعي إنها تكون ناجحة؟

أنا كان ليا تجربة فاشلة جدا جدا في عمل حاجة زي دي كان اسمها “شفاف” وكانت موجودة في المنصورة  بالرغم من وجود عوامل لنجاحها ولكن فشلت فشل تام عرفتها مؤخرا من خلال تدريب معين حضرته لفترة.

ده بشكل أساسي العوامل الأساسية في فشل اي شركة ناشئة.

 <هنبدأ نحل أول عامل ونتكلم في ازاي نبني فريق عمل كامل

1. The core people

الي هما مين ؟ اللي هو أنا وأنا وأنا برضه ,, بمعني ان مفيش حد هيهتم باللي انت بتعمله الا انت انت الأساس في كل شيئ  اشتغل بجدية وعيط وافرح واتجنن وركز . ده معناه ان انت كده هتطلع خرج ؟ لأ طب ليه ؟ هنشوف في النقطة التانية .

2. Get the best people

 مفيش عمل بيتم بشكل فردي دايما بيفشل ,, عشان كده لازم تختار أشخاص  حواليك يساعدوك ,, هتختار مين ؟

هتختار شخص يكملك في شغلك شخص يعمل شغل انت مبتحبش تعمله أو شخص بيعمل حاجة متقن لحاجة انت مش متقن فيها . وفي نفس الوقت يكون مقتنع اقتناع كامل بالموضوع ككل ويكون مؤمن بيه .

3. Hire an HR person

لو انت مش متقن متابعة الناس وتحفيزهم  استعين بشخص في مكان ال HR  شخص بيقوم متابعة الناس تحفيزهم للأمام  بإستمرار . ودي نصيحة للشركات الناشئة هامة جدا لو انت بتفتح شركة ولسه بتدفع مرتبات ضعيفة الروح داخل الشركة مهمة جدا و العمل الجماعي مهم ,, أحس بالشغل وسط العائلة شعور مختلف ,, وهيوفر عليك كتير من الزن بزيادة المرتبات.

4. Look for common sense

1- احزر من الناس اللي بتدخلها جديد في الشركة ,, بتبقي محتار هل انت محتاج واحد ذو خبرة عالية أوي  ؟ واحد لازم يكون متخرج ؟ معاه شهادات ؟ الحقيقة في مصر كثير من الناس بتتطلب الإجابة بنعم علي الإجابات دي ,, ولكن الموضوع ليه أبعاد أخري انت مش محتاج أكتر من واحد ذو خبرة جيدة شغلة بكفاءة ينجز المهمات المطلوب سواء متخرج أو مش متخرج هيدأي الوظيفة

2  –  بصورة أساسية تشوف شغفة في تطبيق فكرتك وشايف لفكرتك مستقبل .

3  – مش عيب انك تستغل إمكانيات الأشخاص بصورة جيدة . مدام مؤمن بالفكرة هيشتغل . بس طبعا من دون جشع في الاستغلال فقط ,, بتقدير منك ان الشخص ده صاحب الشركة معاك .

 

انتظروا الجزء الثاني.