/3D Max | Parametric Modeling – II

3D Max | Parametric Modeling – II

عرفنا الــــــ 1 ‪ Parametric Modeling‬واتكلمنا فيه عن ‬ ‫‪Standard Primitives‬‬
‫هنكمل الدرس التاني وهناخد تاني اختيار‬ ‫‪Extended Primitives‬‬

‫باختيارها هيظهر مجسمات جديدة‬

‬اول شكل عندى هو الــ Hedra‬

‫باختيار الهيدرا هيظهر شكل من الأشكال دى بتختلف على حسب اختيارك اسم الشكل الموجود

  Family فى الخصائص‬ ‫فى الجنب‬ من
‫عليه هيظهرلى خصائص الشكل ده هنلاقي ‪ select‬تقدر تعدل فى خصائص كل شكل بعمل ‪Family Parameters‬‬ يمكن من خلاله تعديل النقاط   .والوجه

تعمل على بروز الوجه والنقاط ‪Axis Scaling‬‬
 Radius تعمل على التحكم فى نصف ‪القطر

‬‬

‫‪Chamfer box‬‬

‫هو عبارة عن بوكس عادى لكن من غير حواف هنحس إنه‬ ‫‪smooth‬‬ ‫شويه ليه نفس خصائص‬ الــــ‬ ‫‪ Box‬‫سبق وقولناها‬  ‫‪‬بس بتزيد عليها بــ‬  Filet

ودى لو جربناها هنلاقيها خاصه بحواف البوكس‬ .

‫‪Spindle‬‬

‫الشكل ده بيبقى على شكل مخروط ولو لعبنا فى الــ‬ ‫‪Height‬‬ ‫هلاقي قلم رصاص مبري من الجهتين‬ .

‫‪Ring Wave‬‬

‫دا شكل الرينج ويف‬ ‫هنلاقي   خصائص كتيرة جدا أهمها‬ :-

 RingWave Size‬‬ بتساعدنا إننا نغير فى الحجم والارتفاع وعدد التقسيمات  ‫‪RingWave Timing‬‬

‫‪ No Growth‬حاليا هى على الاختيار‬
‬لو اختارنا تانى اختيار‬ ‫‪ Grow and Stay
‫هنلاقى انها بتنمو مع الوقت ، يعنى ايه؟؟‬

 هنشوف إنها تبع الوقت بتختفى وتظهر لغاية ما تووصل لحجمها الأصلى‬
StartTime‬‬ بنحدد بيها مكان الفريم اللى هنبدأ من عنده
 Grow Time تستخدم لتحديد عدد الفريمات اللي هنستخدمها للوصول الى حجمه الأصلى ‪‬‬
End Time‬‬ تحدد امتى المجسم هيختفى‪

‫‪Outer Edge Breakup‬‬

‫الخاصيه دى يلزم الضغط على‬ ‫‪on‬‬ ‫لتشغيلها‬ .

‫‪Major Cycles‬‬ ‫تحدد عدد الموجات الخارجيه لكن تاثيرها مش هيظهر الا بزياده القيمه‬ ‫‪Width Flux‬‬

‫‪Crawl Time‬‬ تحدد عدد الفريمات التى تستخدمها كل موجه للانتقال إلى الموجه الأخرى

‫‪Inner Edge Breakup‬‬

‫خاصه بالموجات الداخليه ولها نفس خصائص الـــــ‬ ‫‪Outer‬‬ ‫تستخدم فى عمل المؤثرات والانفجارات‬ ‫.

بقيه المجسمات سهله وخصائصها معروفه‬