/3D Max | Compound Objects

3D Max | Compound Objects

5. Compound Objects

الــ Compound objects بستخدم عنصرين أو (مجسمين) لعمل عنصر تالت
مع بداية الـــ Combound objects يبقى دخلنا فى الجد 🙂

 

نختار الـــ Compound objects هتظهر القائمة دى

هنلاحظ ان الــ Combound Objects مختلفه شويه، كل الاختيارات ليست مفعله فيه ما عدا اختيارين فقط …

ولكن برسم مثلا أى عنصرين أو مجسمين على الـــ View هنلاحظ تفعيل بعضهم

هشرح اختيارات الـــ Compound object ..…..

1- Scatter

بيستخدم لتوزيع مجسم على مجسم آخر ، بمعنى لو عندى مثلا box1 و sphere1

عايزة أوزع الــ sphere على الــ box ، كل اللى هعمله :-

1-Select sphere1

2-choose scatter

3-choose Pick distribution object

4-select box1

هنلاقى الكرة اتوزعت على سطح البوكس

لكى نخفى هذا التوزيع نختار القائمة Display  ثم نختار Hide distribution objects

نلاحظ ظهور البوكس الأزرق كما هو .

لظهور الكرة على البوكس نذهب للقائمة scatter objects ونحدد عدد الكرات وليكن 30 هتظهر بالشكل ده 🙂

أما بالنسبه لباقى الخصائص فى الـ Scatter object

Base scale  تعمل على تصغير الشكل الموزع زى ال sphere فى المثال بتاعنا ..

Vertex chaos  بتغير شكل الجزء اللى بيتوزع الــ sphere

Distributed Using بتحدد شكل ظهور الجزء المتوزع ، لو جربنا نختار اى شكل من الاشكال هنعرف الفرق .

القائمة Load /Save presets

يمكن من خلالها حفظ الشكل النهائى لاستخدامه مرة اخرى عن طريق حفظه با سم ما واسترجاعه بالضغط على Load  او مسحه بالضغط على delete

يوجد ايضا الــ Transforms : تستخدم لعمل قيم عشوائيه عن طريق المحاور وذلك بتدوير الجزء المتوزع بشكل عشوائى ….

2-Boolean
تستخدم الــ Boolean لعمل قطع لمجسمين متداخلين  ، مثال :-

فى الشكل ده عملنا بوكس وكرة هندخل الكرة فى البوكس كما بالشكل

1-Select the basic object box1

2-press boolean

3-press pick operand B

4-select sphere

3- Terrain

هستخدم فى الاختيار ده الــ Shapes هرسم بالـــ Line

مثلا :- خطوط مغلقه بحيث كل خط يبقى اصغر من اللى بعده بالشكل

1-select the first and big line

2-press Terrain

3-press Pick Operand

4-press the next Line …..ect

ليه بعض الخصائص منها

4- Loft
دى ممكن نوضحها بمثال بسيط ، لو رسمنا خطين بالشكل ده

كل اللى عاوزة اعمله انى اخلى الخط البمبى ياخد مسار أو شكل الخط الأزرق

1-select tne first line Pink

2-Press Loft

3-Get Shape

4-press the second Line blue

u can get

هلاقى ان الخط البمبى اخد نفس مسار او شكل الخط الازرق بالضبط .

5-Connect

من الاسم واضح انه بيوصل بين مجسمين 🙂

عملت سليندر وكرة بس فتحتهم أو حذفت منهم أجزاء هنعرف بعدين إزاى ، المهم نعرف الفكرة كل اللى هعمله

1-select sphere

2-press connect

3-Pick Operand

4-select clynder 1


كده حصلهم كونكت

6-Morph

يستخدم فى عملية التحويل

يعنى ايه؟ 
يعنى لو عندى شكلين مثلا اقدر احول الشكل الاول للشكل التانى اللى عندى بااستخدام التايم سليندر لملاحظة مراحل تغيره ،ولكن بشرط تساوى عدد النقاط والاوجهه لكل شكل .